دسته بندی سایت ها
محل معرفی شما
محل معرفی شما
محل معرفی شما

محل معرفی شما
محل معرفی شما
تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
محل معرفی شما
شبکه اجتماعی مرجع سایت ایران
اینستاگرام تلگرام
محل معرفی شما
تبلیغات تبلیغات تبلیغات دی جی کالا
محل معرفی شما

آدرس سایت : www.shaparak.ir

 

تاریخچه شاپرک:
پس از تصویب تاسیس شرکت شاپرک توسط شورای پول و اعتبار در اسفند ماه ۱۳۸۹، این شرکت در قالب شخصیت حقوقی مستقل، توسط شرکت ملی انفورماتیک تشکیل و مقرر شد عمده سهام آن بر اساس شاخص‌های عملکردی معین به بانک های مجاز واگذار شود.
شاپرک با الگوبرداری از عملکرد شبکه های پرداخت در سطح بین‌المللی طراحی و با همکاری شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت در اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ وارد فاز اجرایی شد.
در فاز اول این پروژه، هر گونه اتصال مستقیم سوئیچ شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت به سوئیچ بانکها ممنوع گردید، و از دی ماه ۱۳۹۱، پذیرش و پردازش تراکنش‌های پایانه‌های فروش صرفاً از طریق شاپرک امکان‌پذیر شد.

 

 

مزایای پردازش و پذیرش پرداخت‌های اینترنتی از طریق شاپرک در فاز دوم عبارت‌اند از:

فراهم کردن زمینه اتصال مستقیم ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت مجازی به شاپرک به لحاظ فنی، امنیتی و اجرایی مطابق با سیاست‌ها بانک مرکزی ج.ا.ا. و اهداف شاپرک ایجاد زمینه مناسب برای فعالیت پرداخت‌ مجازی توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت
توسعه خدمات و محصولات پرداخت‌های مجازی از طریق تعامل با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت
ایجاد فضای رقابتی مناسب برای فعالیت شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت
استفاده بهینه از منابع شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت در راستای توسعه و ارتقای بازار پرداخت‌های مجازی مطابق با سیاست‌های شاپرک
امکان نظارت، کنترل و انطباق معاملات با مقررات ضد پول‌شویی و کاهش ریسک‌های موجود
افزایش امنیت در حوزه پرداخت‌های اینترنتی و تفکیک کامل حوزه پرداخت از حوزه فعالیت‌های بانکی

 

 

وضعیت موجود:
اقدامات صورت پذیرفته توسط شاپرک، توانسته است بیش از ۴۸ درصد از اهداف کلان را تا پایان سال ۹۳ محقق سازد و تعقیب این اهداف در سال ۹۴ نیز دنبال می‌گردد. آمار و اطلاعات شبکه پرداخت، نمایانگر دستاوردهای مثبت حاصل از فعالیت شاپرک است، که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

 

 

افزایش کیفیت سوئیچ تراکنش ها و کاهش۴۰ درصدی زمان متوسط انجام تراکنش
افزایش سرویس های پرداخت و ارائه سرویس های ارزش‌افزوده (سبد کالا، کارت اعتباری کالای ایرانی) بر بستر پرداخت
افزایش اقبال و اعتماد عمومی با توجه به افزایش حجم و مبلغ تراکنش ها

 

 

اقدامات آتی:
برنامه‌ریزی های صورت پذیرفته به‌منظور تحقق چشم‌انداز آینده و اهداف شاپرک، با محدوده وسیع متشکل از ۱۲ شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت و بیش از ۴ میلیون پایانه فروشگاهی، درگاه پرداخت اینترنتی و موبایلی، در قالب چندین پروژه تهیه و تدوین شده است.

 

 

پروژه های نظارتی شرکت :

کتابچه جامع الزامات شاپرک
بازرسی و ممیزی جامع شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت
بازرسى میدانى پذیرندگان
مرکز تماس شاپرک
پرداخت همراه شاپرک (پرداخت موبایلی)
سامانه مدیریت پذیرندگان شبکه پرداخت
سامانه هوش تجاری شاپرک
سامانه تشخیص تقلب شاپرک

 

 

پروژه‌های ارتقاء امنیت شبکه پرداخت :
استقرار مدیریت امنیت اطلاعات در شبکه پرداخت کشور، یکی از ماموریتهای اساسی شرکت شاپرک بوده است. در این حوزه، چندین پروژه مهم در دستور کار قرار گرفته‌اند که برخی اخیرا به بهره‌برداری رسیده و برخی دیگر در حال اجرا هستند و در آینده تاثیر آنها در شبکه پرداخت رویت خواهد شد.

 

 

پروژه‌های ارتقاء سیستم‌ها و زیرساخت فنی :
ایجاد زیرساخت‌ها به‌منظور جلوگیری از بروز رخدادها و یا مدیریت و یا کاهش اثر آن‌ها و همچنین امکان رصد نمودن به‌موقع و تحلیل و پایش مشکلات، به‌عنوان یکی از مباحث مهم در موضوع نظارت تعریف می‌‌شود. بدیهی است جهت نظارت هوشمند، ایجاد زیرساخت‌های فنی به‌منظور توسعه ابزارهای نظارتی موردنیاز است. در همین راستا، چندین پروژه در شاپرک در دستور کار قرارگرفته و در حال اجرا است.

 

 

اهمیت و ویژگی های نظام پرداخت کارتی:
نظام پرداخت الکترونیکی واجد امتیازات مهمی نسبت به سایر نظام های پرداخت است. ازجمله‌ی این مزایا عبارت‌اند از:

سهولت در پرداخت برای دارنده کارت
امنیت در پرداخت برای دارنده کارت و پذیرنده
حصول اطمینان از وصول وجه برای پذیرنده
کاهش کاربری ابزارهای نقدی و هزینه‌های ملی مربوط به آن
امکان انجام نظارت داده محور به‌منظور کشف و پیشگیری از تخلفات با توجه به ماهیت الکترونیکی پرداخت
تراکنش های پرداخت الکترونیکی کارت یک‌طرفه بوده و از رابطه چند به یک تبعیت می‌کنند. به این معنا که پرداخت‌کننده‌های متعدد از طریق یک پایانه به یک حساب (در موارد معدودی چند حساب) متعلق به فروشنده انتقال وجه انجام می‌دهند، اما فروشنده نمی‌تواند این وجوه را به دارندگان کارت انتقال دهد.

 

 

ازاین‌رو نظام پرداخت کارتی به‌گونه‌ای تنظیم شده است که بتواند وجوه مربوط به خرید کالا و خدمات را از خریداران دریافت و در حساب فروشنده به‌صورت تجمیعی واریز کند.
توجه به این ویژگی اساسی به‌عنوان استاندارد و تعریف پایانه فروش، این پایانه‌ها را از پایانه‌های بانکی که امکان انتقال بین حساب ها را فراهم می‌سازند، متمایز می‌کند.
شبکه‌های پرداخت الکترونیکی در تمامی کشورهای توسعه یافته و اکثر کشورهای درحال‌توسعه به‌عنوان یکی از سامانه‌های پرداخت مهم مورد توجه سیاست‌گذار بوده، لذا سیاست‌گذار نسبت به ننظیم مقررات و نظارت بر حسن اجرای آن حساسیت دارد.

 

 

اهداف شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت

هدف۱: ایجاد، توسعه و تقویت زیرساخت نظام پرداخت الکترونیک و اجرای عملیات اصلی آن
هدف۲: تدوین استانداردها، مقررات، قوانین و الزامات نظام پرداخت الکترونیکی و نظارت بر رعایت آن
هدف۳: تحلیل، برنامه ریزی و سامان دهی صنعت پرداخت الکترونیکی بر اساس سیاست های بانک مرکزی
هدف۴: استقرار نظام جامع مدیریت امنیت اطلاعات و مخاطرات در شبکه پرداخت الکترونیکی کشور

 

  • مرجع سایت ایران
    ۱۲ مهر ۱۳۹۶
    تعداد مشاهده : 123
  • نظرات کاربران
    

    حمایت در گوگل